Mona Lisa si secretele ei

Mona Lisa si secretele ei

 

De curand, un om de stiinta francez, Pascal Cotte, a sustinut intr-un documentar produs de BBC faptul ca sub genialul portret al Mona Lisei, Leonardo da Vinci ar fi pictat chipul unei alte femei.

Cotte a cercetat aceasta celebra capodopera timp de zece ani folosind o metoda moderna – Layer Amplification Method (LAM) – care analizeaza straturile de culoare ale picturii, ordinea lor, asa cum le-a asezat pensula maestrului de netagaduit care a fost da Vinci. Metoda se bazeaza pe masurarea reflexiei luminii proiectata asupra lucrarii.

Pascal Cotte sustine ca privind prin aceste straturi suprapuse ale lucrarii lui da Vinci se pot observa schimbarile suferite in conceperea acestui tablou, astfel ca dedesubt ar exista o alta imagine, a unei alte femei, si nu a Mona Lisei pe care o admiram cu totii astazi. O femeie nu atat de frumoasa si… care nu zambea.

In concluzie, Cotte afirma ca, initial, Leonardo ar fi pictat-o pe Lisa Gherardini (cea despre care se spune ca i-a inspirat acest tablou) si apoi a pictat alt portret, deasupra acestuia.

Muzeul Louvre, cel care gazduieste capodopera lui Leonardo da Vinci, nu a comentat aceste declaratii, considerand ca cercetarile nu fac parte dintr-un studiu recunoscut.

In urma consideratiilor facut de savantul francez, in lumea criticilor de arta s-au creat deja curente pro si contra.

Greseala pe care o face Cotte, spun unii specialisti, este ca el considera ca portretul ascuns sub cel de astazi este cel al adevaratei Lisa Gheradini si ca Mona Lisa de astazi nu are nicio legatura cu Lisa.  

Alti specialisti spun ca pentru un artist este un lucru foarte obisnuit sa mai lucreze asupra unui portret comandat de cineva, astfel incat sa-l multumesca pe cel ce a comandat lucrarea. 

Mona Lisa este chiar Lisa 

Primul cronicar de arta important care a identificat portretul ca fiind al Lisei Gherardini, sotia unui negustor de matasuri florentin, a fost marele Giorgio Vasari. El a facut acest lucru in lucrarea “Viata lui Leonardo da Vinci”, publicata in anul 1550. Cronicarul noteaza ca portretul i-a fost comandat lui da Vinci de catre Francesco del Giocondo, acel negustor din Florenta.

De-a lungul timpului insa, alti istorici au considerat ca femeia din imagine este o iubita a principelui de Medici.

O descoperire recenta avea sa lamureasca oarecum lucrurile: Agostino Vespucci, un servitor florentin din acea vreme, a scris pe o carte ce-i apartinea o notita, cum ca da Vinci lucreaza la portretul Lisei del Giocondo, intarind astfel afirmatiile lui Giorgio Vasari.

Astfel, dupa cum se pronunta mai multi specialisti, nu a existat niciun motiv pentru care Leonardo sa refoloseasca o pictura veche pentru a crea una noua. Totul consta in arta marelui pictor, care a lucrat timp de trei ani la acest portret, desavarsindu-l in functie de studiile anatomice pe care le facea. Un geniu ca da Vinci nu numai ca a pictat un portret, dar si-a distilat in el tot talentul sau de neegalat. Acele sclipiri de geniu care transformau o simpla pictura intr-o adevarata emotie, chipul unei femei intr-un mit.

Citandu-l pe Martin Kemp, profesor emerit de Istoria Artei la Universitatea din Oxford, “Mona Lisa este chiar Lisa”. Kemp spune ca nu exista dovezi cum ca diversele stadii prin care a trecut pictura ar reprezenta alt personaj, ci doar o evolutie continua in executia ei.

Pascal Cotte a anuntat ca studiile lui, care insumeaza aproape 11 ani de munca vor face parte dintr-o expozitie “Da Vinci – The Genius”, ce va fi prezentata in mai multe orase din lume, incepand cu Shanghai, chiar din aceasta luna.

Canalul BBC Two va prezenta documentarul “The Secrets of the Mona Lisa” incepand cu data de 9 decembrie, documentar in care sunt aratate numeroase documente istorice legate de aceasta capodopera, in paralel cu cercetarile lui Pascal Cotte.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *